De ééndimensionale mens

de-eendimensionale-mens-medium

Dit boek was zo goedkoop geplakt dat het vanzelf in stukken uit elkaar viel.

De erbarmelijke zwart-witfoto op de achterkant kan ik zo voor mijn geestesoog laten verschijnen. Op die foto ligt de eerbiedwaardige Marcuse in een tuin een boek te lezen.

Destijds (in 1988, het boek zelf dateert uit 1964) vond ik het een fascinerend beeld: ééndimensionale mens, mens die alleen in het nu leeft, die geen toekomst heeft, die zich helemaal niet om een toekomst bekommert.

Die mens, dat zijn wij natuurlijk. Wij kunnen ‘heel’ worden door het inzicht dat er naast het ‘zijn’ nog een tweede dimensie is: die van het ‘worden’.

De ééndimensionale mens was toen al onleesbaar. Wat is het toch moeilijk om helder te schrijven.

Of zegt het alleen iets over mijzelf: dat ik die beroerde foto van een oude man met zijn boek in een tuin nog steeds voor me zie, maar dat behalve het woordje ‘rommel’ op pagina één (Marcuse heeft het over vernietigingswapens) mijn geheugen voor de rest van de tekst blanco is.

Geef een reactie

