De Mezquita in Córdoba

mosque-cordoba-medium

De Mezquita in Córdoba is mooi.

Mooi? Ik stond perplex toen ik naar binnen ging en dat gevoel is gebleven tot ik de hitte van de patio met sinaasappelbomen buiten weer instapte. Maar waarom?

Niet lang daarna had ik een soortgelijke ervaring in Florence met de vloer in de Dom. Het moet iets te maken hebben met geometrie, met patronen, met ruimte, een soort visueel genot.

Aanleiding voor deze post was de vraag van een collega die naar Andalusië gaat of we nog een tip voor hem hadden.

Toevallig zat ik diezelfde avond in de kroeg met een vriend die net terug was uit Andalusië. Hij vond de Mezquita vooral groot en kaal.

Jammer genoeg weet ik niet meer hoe het er binnen rook. Of hoe het er klonk. Ik zie nog wel het digitale uithangbord van de apotheek voor me, eerder die ochtend. Het hing in de schaduw en gaf 43 graden aan.

Geef een reactie

