De grot Chauvet

de-grot-chauvet-medium

Op de avond van 18 december 1994 waren wij de eerste drie mensen die na zo’n twintigduizend jaar ’s werelds mooiste grot met tekeningen binnentraden: de grot Chauvet.

Met die zin begint dit boek. Jaren geleden las ik het. Een ongelooflijk verhaal over drie speleologen in de Ardèche die een grot ontdekken.

Het boek ging terug naar de bibliotheek en naarmate er tijd verstreek, kreeg ik steeds meer het gevoel dat ik fictie gelezen had. Bestond die grot eigenlijk wel? Waren die grottekeningen echt? Waarom hoor je wel over Lascaux en Altamira en nooit over Chauvet?

Toen ik het boek nog eens wilde lenen, bleek het zoek. Wás het nou fictie, deze beschrijving van, wat ik bij gebrek aan een beter woord maar even noem, een jongensdroom?

Onlangs heb ik het via boekwinkeltjes.nl teruggevonden. En nee, het is geen fictie. Het is net of alles wat je aan kunst en religie kunt toeschrijven al aanwezig is in deze oudste grotschilderingen ter wereld.

1994: zelfs in onze huidige tijd is het blijkbaar nog mogelijk een spectaculaire ontdekking te doen.

Geef een reactie

