De pastorie in Nuenen

de-pastorie-te-nuenen-medium

Dit is de Pastorie te Nuenen die Vincent van Gogh in 1885 schilderde.

Sinds ik op een regenachtige dag in Nuenen rondliep, ben ik anders gaan kijken naar die ‘donkere periode’.

De keren dat ik in het Kröller-Müller museum was of in het Van Gogh museum voelde ik toch een zekere afstand en liep ik al snel door naar het ‘zuiden’.

Die afstand is verdwenen. De boeren en boerinnen van toen, de armoede, die zie je in Nuenen misschien nu niet meer.

Maar de pastorie, de molen, het kerkje, populieren, de plek van de oude kerktoren: al die plaatsen zijn er gewoon, op een onopgesmukte, bijna terloopse manier, alsof Vincent van Gogh nog maar net uit Nuenen vertrokken is.

Geef een reactie

