Adembenemend: The Brown Sisters

brown-sisters-medium

Afgelopen zondag was ik met onze kinderen in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam.

Tot en met 28 maart is daar in de kelder de tentoonstelling The Brown Sisters 1975-2009 te zien van fotograaf Nicholas Nixon. Noch van The Brown Sisters, noch van Nicholas Nixon had ik eerder gehoord.

Mijn kinderen waren moe van QUICKSCAN NL# 01, de tentoonstelling op de begane grond, dus sloegen we de informatieposter over en liepen we meteen door naar de foto’s.

Het duurde even voor het tot me doordrong wat daarop te zien is.

Vanaf 1975 heeft Nicholas Nixon ieder jaar één foto gemaakt van de vier zussen Brown. De vrouwen staan steeds in dezelfde volgorde: Heather, Mimi, Bebe, Laurie. Ze zijn ook steeds ongeveer even groot in beeld gebracht.

Ieder jaar één foto. Niet eerder heb ik het verstrijken van tijd zo indringend en met zoveel compassie getoond gezien.

Als ik een tip mag geven: breng een bezoek aan het Nederlands Fotomuseum, sla QUICKSCAN NL# 01 over, en ga kijken naar The Brown Sisters 1975-2009.

Onze kinderen vonden er niet veel aan. Ik vond het adembenemend.

Een gedachte over “Adembenemend: The Brown Sisters

Geef een reactie

