300 miljard sterren

melkweg-medium

Afgelopen zaterdag was ik in de buurt van museum voor fotografie Huis Marseille aan de Amsterdamse Keizersgracht en daar liep ik even naar binnen.

Het bleek één van de laatste dagen dat de tentoonstelling First Light: Photography & Astronomy nog te zien was.

Bij deze foto was het volgende onderschrift te lezen:

MELKWEG: sterrenstelsel waarvan de zon deel uitmaakt, met een diameter van 100.000 lichtjaar en een geschat aantal sterren van 300 miljard.

Ik las het, en ik las het nog eens. 300 miljard sterren, en van die 300 miljard sterren is onze zon er maar één…

En de Melkweg is bepaald niet het enige sterrenstelsel… Toen de Hubble ruimtetelescoop gericht werd op een donker stukje heelal werden na een sluitertijd van ruim elf dagen zomaar 10.000 nieuwe sterrenstelsels zichtbaar (zie ook wonderbaarlijke sterrennacht).

Het begon me als het ware te duizelen. Dus maakte ik met m’n mobieltje nog gauw even een foto, om in ieder geval het getal 300 miljard niet te vergeten. Maar je kunt het niet bevatten, en vergeet het dus toch…

Geef een reactie

