“Ik ben gestorven zonder het te weten”

anna-blaman-medium

Vandaag is het precies 50 jaar geleden dat Anna Blaman stierf.

Ter gelegenheid daarvan verschijnt dit najaar bij Stichting ex-Exuitgevers het boek Langoureus verlangen. Schrijfsters van nu over Anna Blaman, waarvan ik de eindredactie doe.

Het boek, samengesteld door Connie van Gils, bevat bijdrages van Florette Dijkstra, Elsbeth Etty, Claudia de Breij, Xaviera Hollander, Lydia Rood, Tessa de Loo en andere bekende en minder bekende schrijfsters.

De bijdrages over deze eerste openlijk lesbische auteur van Nederland laten een andere kant zien van de serieuze, sombere schrijfster die we allemaal kennen; temperamentvol, humoristisch, moedig.

Die kant sloot wonderwel aan bij de vertoning, tijdens de opening van het Anna Blamanjaar op 6 juni in het Letterkundig Museum, van zeldzaam filmmateriaal waarop Anna Blaman te zien is en waarop ze een heel energieke en sociale indruk maakt.

Zelf stond ik perplex toen ik in één van de bijdrages over het boekentribunaal van 1949 las. Daarin werd Eenzaam avontuur aangeklaagd door een groep collega-schrijvers onder aanvoering van Albert Helman (wie kent hem nog). In de dagvaarding viel te lezen:

Een reeks van verregaande tekortkomingen op litterair gebied, subsidiair grove en schuldige onkunde van het romanschrijversvak, subsidiair opzettelijke misleiding van het lezerspubliek.

Al die fijne, vriendelijke collegaschrijvers zijn inmiddels dood en hun werk is vergeten, maar Eenzaam avontuur is dit jaar voor de 40e keer herdrukt door Meulenhoff en Johanna Petronella Vrugt heeft een plaats gekregen in het Pantheon van het Letterkundig Museum in Den Haag.

Ik ben gestorven zonder het te weten
want anders had ik me toch wel verzet.

Anna Blaman (1905-1960)

Geef een reactie

