Fotografie tips en trucs 1: fraaiere kleuren

appelboomtak-medium

Appelboomtak in winterlicht. Automatische witbalans met A2 (warme) fijnafstelling.

Of je nu foto’s maakt met een spiegelreflex, een compact camera of een mobieltje: je kunt de kwaliteit van je foto’s vaak verbeteren aan de hand van een paar simpele tips & trucs. Het kost niks, het vergt alleen wat aandacht. Vandaag deel 1: fraaiere kleuren.

Tip 1:
Een foto is meestal niet mooi doordat het onderwerp zo boeiend is, maar doordat het licht dat erover valt het mooi máákt. Als je onderwerp baadt in spectaculair licht, wordt de foto zelf óók spectaculair. Je hoeft daarvoor geen reis te boeken naar Yosemite Park of met zonsopkomst aan de Grand Canyon te staan terwijl de Colorado rivier beneden in de diepte kronkelt. Het kan gewoon in je eigen achtertuintje. Je moet er meestal wel voor naar buiten gaan. Het moeilijkste is om oog te ontwikkelen voor licht. Om zelf te ontdekken wat je mooi licht vindt.

Tip 2:
Licht heeft vaak een bijzondere kwaliteit rond zonsopkomst en zonsondergang. Het is dan heel warm (oranje). Je kunt dat niet altijd goed waarnemen, maar een camera registreert het wel. Het betekent dat je voor dag en dauw je bed uit moet en het vergt dus wel enige discipline.

Tip 3:
Op bijna iedere camera kun je de kleur handmatig corrigeren door de witbalans aan te passen. Zelfs op veel mobieltjes kan dat. Dat gaat via een heel simpele reeks die met symbooltjes wordt aangegeven: Gloeilamplicht – Zon – Flitslicht – Bewolkt – Schaduw. Handmatige instelling geeft in sommige gevallen een mooier resultaat dan de automatische instelling. Experimenteer er eens mee.

Tip 4:
De automatische witbalans van een camera werkt in de meeste omstandigheden goed, maar levert vaak enigszins koele (blauwe) foto’s op. Op sommige camera’s zit een fijnafstelling voor witbalans, waarmee je deze standaard iets warmer kunt instellen. Soms kan dat ook achteraf nog. Het verschil is subtiel, maar zichtbaar.

Tip 5:
Kleur is geen wetenschap en de woorden fraai en lelijk zijn natuurlijk subjectief. Fotografeer als je het licht mooi vindt en denk niet te snel dat je de kleuren later in Photoshop nog wel aanpast. Het kiezen van de balans tussen cyaan en rood, magenta en groen, geel en blauw is zo eenvoudig nog niet. Terwijl het met goed licht en, afhankelijk van je smaak, een klein beetje extra oranje, in één keer goed gaat.

Veel plezier!

2 gedachtes over “Fotografie tips en trucs 1: fraaiere kleuren

  1. Joost Bruins

    Hallo Oestha,
    Wat leuk om te horen, ik hoop dat je de volgende delen ook de moeite waard vindt.
    Hartelijke groet,
    Joost