Investeren in relaties

Michael Silverman: “My question is on social networking for business. Is it valuable for business, yes or no, and if yes, for what types of businesses?”

Met deze vraag begint dit mooie filmpje waarin Seth Godin in twee minuten en twaalf seconden uitlegt waar netwerken volgens hem allemaal om draait.

Waar zijn verhaal op neerkomt?

We zijn allemaal aan het connecten op sociale netwerken zoals Facebook en Twitter en we ontlenen allemaal eigenwaarde aan het aantal vrienden dat we hebben, het aantal volgers. Ze geven een antwoord op de prangende vraag: hoe gewild ben ik?

Maar al die connecties, al die relaties betekenen op zichzelf niet zoveel. Leuk als scoreboard, als statussymbool. Verder heb je er weinig aan. Tenminste, zolang het geen échte relaties zijn.

Want alleen echte relaties, relaties waarin je iets echts hebt uitgewisseld, doen er uiteindelijk toe. Relaties waarin een ander bereid is iets voor jou te doen, een stapje extra voor jou te zetten, omdat jij zelf een stapje extra voor die ander gezet hebt.

Relaties beginnen met investeren. Met heel veel geven, zonder dat daar direct voordeel tegenover staat. Je moet het eerst zelf verdienen dat een relatie uiteindelijk iets oplevert.

2 gedachtes over “Investeren in relaties

  1. Carlo

    Prachtig zoals deze man zijn betoog ondersteunt door creatief gesticuleren.
    Zijn verhaal is als de Nederlandse koe. Het is een waarheid maar veel zien hem niet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s