Fotografie tips en trucs 2: creatieve belichting

avondrood-medium

Avondrood. Automatische belichting, handmatig -2.0 (twee stops) onderbelicht.

Of je nu foto’s maakt met een spiegelreflex, een compact camera of een mobieltje: je kunt de kwaliteit van je foto’s vaak verbeteren aan de hand van een paar simpele tips & trucs. Het kost niks, het vergt alleen wat aandacht. Vandaag deel 2: creatieve belichting.

Tip 1:
Belichting – de combinatie van sluitertijd en diafragma – is het simpelste deel van fotografie. Elke camera heeft een lichtmeter die min of meer goed werkt. We leven niet meer in de jaren vijftig. Destijds had je een losse lichtmeter nodig en moest je de resultaten daarvan ook nog interpreteren. Intelligente elektronica doet dat tegenwoordig veel beter. Dus vertrouw op de automaat en probeer ervoor te zorgen dat je iets voor de lens krijgt dat de moeite van het fotograferen waard is.

Tip 2:
Toch is er een maar: de sensor van een digitale camera kan slechts een beperkt contrast vastleggen. Dat betekent dat het verschil tussen de lichtste en de donkerste partijen niet te groot mag zijn. Is er teveel contrast, dan worden donkere partijen zwart en/of lichtere gedeeltes wit. Dat is vaak lelijk. In z’n algemeenheid kun je scenes met veel contrast daarom beter vermijden en bijvoorbeeld vroeg op de ochtend of laat in de middag fotograferen.

Tip 3:
Sommige geavanceerde camera’s bieden een ingenieus hulpmiddel om het contrast te vergroten. Bij Canon heet het highlight tone priority, bij Nikon active d-lighting. Gebruik het, in ieder geval in contrastrijke situaties, want het werkt echt.

Tip 4:
De automatische belichting van een camera werkt over het algemeen goed, maar zal altijd een gemiddelde aangeven. Als je details wilt kunnen onderscheiden in donkere partijen, dan zul je soms moeten overbelichten. En als je details en kleur wilt blijven zien in lichtere gedeeltes, dan zul je in een aantal gevallen moeten onderbelichten. Dat doe je met de instelling voor belichtingscompensatie. Het is een vorm van bijsturen van de automaat. Je kunt daarmee bijzonder mooie resultaten boeken. Experimenteer er eens mee.

Tip 5:
Scenes die niet teveel contrast hebben, komen vaak mooi in beeld. Als je in situaties met veel contrast toch zowel de donkere als de lichtere partijen goed in beeld wilt brengen, dan zul je de donkere gedeeltes op moeten lichten met een lamp of met een flitser. Door donkere partijen op te lichten, verklein je eigenlijk het verschil in lichtintensiteit tussen donkere en lichte gedeeltes, en ben je dus bezig het contrast terug te brengen tot een waarde waarmee de camera overweg kan. Dat is overigens de reden dat je professionele fotografen vaak buiten ziet flitsen, ook op zonnige dagen.

Veel plezier!

5 gedachtes over “Fotografie tips en trucs 2: creatieve belichting

  1. Misschien ook een tipje : ik fotografeer vaak onder slechte lichtomstandigheden en maak dan foto’s in RAW formaat . De bestanden zijn wel ontzettend groot , maar je kunt daarna ( in mijn geval met een Canon550D en Digital Photo Professional software ) alle zaakjes zoals kleurtemperatuur , belichting , contrast , helderheid , enz achteraf aanpassen . Daarna zet ik deze RAW files om naar “normale” JPEGS . Werkt echt fijn . Nadeel is natuurlijk dat na een sessie van 200 foto’s mijn harde schijf wel gaat uitpuilen :-)

    1. Joost Bruins

      Goeie tip!
      Zo doe ik het zelf ook als omstandigheden lastig zijn of als ik voor m’n werk fotografeer. Ik schiet dan RAW en zet dat in de camera om naar JPEG met eventuele aanpassingen in belichting of witbalans. Werkt goed met mijn camera (Nikon D90).
      Toch probeer ik zoveel mogelijk om het net als met dia’s vroeger ‘in één keer goed’ te doen, op het moment zelf dus.
      Vandaar dat deze tips & trucs zo basic zijn en niet gaan over digitale nabewerking.
      Wat een mooie site heb jij trouwens!

      1. Haha , dank je !! Ik doe zo mn best en astrofotografie wat ik doe is op het moment ook ….. eerst de basics . Een lastige “tak van sport”, maar wel boeiend . Ik speel btw met een Canon , maar het was voor mij toendertijd wel de vraag : Canon of Nikon . Schijnt een algemeen lastig dilemma . Maar jouw tips zijn idd goed en nuttig .

      2. Joost Bruins

        Het lijkt soms wel een echte stammenstrijd, Canon versus Nikon. Terwijl het natuurlijk geen bal uitmaakt.
        Succes met je astrofotografie!