“Je ding doen”

kersenbloesem-medium

Terwijl ik afgelopen vrijdag ’s ochtends vroeg naar de bushalte liep, schoot mij iets te binnen dat bepaald vergezocht is, maar dat ik op deze plek tóch wil delen.

De aanleiding is nogal ingewikkeld, maar kan ik niet overslaan, haak dus niet meteen af als ik mijn verhaal begin.

Op weg naar de bushalte liep ik te denken aan een review die ik een paar dagen eerder op internet las. Niet dat ik er geïnteresseerd in ben, totaal niet zelfs, maar desondanks las ik een bespreking van een Technics equalizer. Een apparaat voor hifi freaks dat in de jaren tachtig top of the bill was en dat je nu voor een habbekrats op de rommelmarkt kunt kopen.

De review van dit antieke apparaat werd geschreven door fotograaf Ken Rockwell. Hoe komt een fotograaf op het idee om een review van een equalizer te schrijven?

  • hij is audiofiel
  • hij wilde zijn lezers provoceren
  • hij zit in een creatieve impasse

Wat het ook was, ik vermoed dat het in ieder geval óók dat laatste was. Want eind 2009, begin 2010 ontstond er een creatieve stroom van steengoede artikelen over fotografie.

Eén van die artikelen had een vreselijk mooie titel: How to Learn to Love Photography. En per ongeluk ontdekte ik dat Ken Rockwell die titel gauw weer veranderde en daarna blééf veranderen.

Want binnen een dag was de titel ineens gewijzigd in het wanhopige The Death of Photography. Als je daarop klikt, heet het ineens: Don’t Worry: Just Shoot (maar kijk naar de URL, daar zitten de woorden death en photography nog in). En, hoe wonderlijk, als je het artikel in Google zoekt, dan heet het ineens Hobbyists vs. Photography.

Terug naar m’n wandeling naar de bushalte… In een gedachtenvlucht belandde ik dus via die Technics equalizer bij de creatieve stroom van eind 2009, begin 2010 en bij dit artikel in het bijzonder. Waarom probeerde Ken Rockwell die oorspronkelijke titel te overschrijven met al die andere titels als waren het rookgordijnen?

Het antwoord schoot me ineens te binnen terwijl ik de straat overstak. How to Learn to Love Photography: dat is de zin waarin een man zegt wie hij is, wat hij doet, en waarom hij doet wat hij doet. Waarin hij zichzelf in drie woorden definieert:

  • photography
  • to learn
  • to love

Net voordat de bus aan kwam rijden, maakte ik mijn gedachte af. Je ding doen. Weten wat je doet, waarom je het doet, en het dan doen ook. Het is zó persoonlijk dat het het daglicht bijna niet kan verdragen. Vandaar al die verschillende titels, behalve dus die ene die het allemaal zegt.

Logisch dat daar een impasse op volgt, denk ik dan. En of het inmiddels over equalizers gaat, geigertellers, of wetswijzigingen in de staat California: het maakt me geen bal uit. Ik blijf het lezen. Je ding doen: het klinkt zo simpel, maar het is het moedigste wat er is.

4 gedachtes over ““Je ding doen”

Geef een reactie

