Onverstandig durven zijn

de-sprong-medium

Dat is niet hetzelfde als dom bezig zijn, foute beslissingen nemen, je verstand verliezen.

De afgelopen maanden hebben twee mensen in mijn omgeving ontslag genomen, zonder dat ze een andere baan hadden. Allebei van mijn leeftijd, verantwoordelijkheid voor een gezin, een huis.

Het is een stap om te zeggen: ik ga hier weg en als ik morgen wakker word, dan weet ik nog niet wat ik ga doen.

“Nooit een baan opzeggen voordat je een andere hebt.” Dat was het advies dat mijn oom mij ooit gaf. Misschien is dat ook wel verstandiger. Het is in ieder geval veiliger.

Maar grote beslissingen zijn bijna nooit veilig. Kleine beslissingen, die neem je rationeel, of intuïtief, afhankelijk van hoe je in elkaar steekt. Maakt ook niet echt uit. Het geeft niet als je verkeerd kiest.

Bij grote stappen kun je de gevolgen niet overzien. Daarom heten het: grote stappen. Je weet wat je hebt, maar je weet niet wat je krijgt. Je kan ze alleen maar zetten met vertrouwen. “Ik neem de gok.”

Of je nou rationeel in elkaar steekt of niet, grote beslissingen neem je nooit verstandig. Dat kan gewoon niet. Onverstandig zijn, dus. Daar is moed voor nodig. Vandaar de titel boven deze overpeinzing op de vroege zaterdagochtend. Onverstandig durven zijn.

2 gedachtes over “Onverstandig durven zijn

  1. marij

    Hoi Joost!

    Wat toevallig dit stukje van jou!
    Mijn zus Katy heeft zojuist ook zelf ontslag durven nemen zonder ander werk te hebben gevonden…ik vind het in ieder geval erg stoer van haar!!

Geef een reactie

