Idioot

spontaan-leuk-en-gezellig-medium

Het loont soms de moeite te bekijken waarom iets irritatie oproept. In dit geval het interview met Dominique Haijtema in de Esta van eind juni.

Aanleiding van dat interview? De publicatie van Haijtema’s “messcherpe” roman Spontaan, leuk & gezellig, over de zoektocht van de 30’er Aurora naar “liefde en geluk” (lees: een relatie).

Over haar boek heb ik geen mening, ik heb het niet gelezen. Nee, mijn irritatie werd gewekt door een citaat van Haijtema dat ook de kop van het interview werd: “Zo veel intelligente vrouwen hebben een idioot als vriend.”

Zo, die zit. Heftig woord ook. Dus hoe dat zo, idioten? Hoe is de schrijfster – psychologe – tot dit inzicht gekomen?

Haijtema laat Aurora, haar hoofdpersoon in dit “semi-autobiografische dagboek” een tipje van de sluier oplichten als zij volwassen mannen “pitloze druiven” noemt “die okidoki zeggen en knipogende smileys gebruiken in hun berichtjes (…)”.

Wacht even. Dan heeft mijn vrouw dus ook een idioot als man. Dat is niet leuk om te horen, zélfs niet van een romanpersonage.

Mijn vader gebruikte het woord ook, soms. Okidoki. Dan wisten wij als kinderen dat hij goed geluimd was.

Want okidoki, dat is eigenlijk best wel een intiem woord. Je gebruikt het niet zoals je het zakelijke oké gebruikt. Daarvoor zit er teveel speelsheid, lichtheid, ik zou bijna zeggen: knipoog in.

Okidoki, genoeg hierover. Ik ben per slot van rekening op vakantie en het zwembad lonkt ;-).

4 gedachtes over “Idioot

  1. carlo

    Dat waren nog eens tijden. Dat vaders geluimd waren. Laat staan goed geluimd. Waar zie je dat vandaag de dag nog. Ik wens alle vaders goede luim.

  2. Beste Joost, hartelijk dank voor je commentaar! Zoals je wellicht weet worden citaten en koppen meestal sterk aangezet om de lezers tot lezen te verleiden, maar waar het op neerkomt is dat een heleboel vrouwen ongelukkig zijn in de liefde en op mannen vallen die niet beschikbaar zijn…iemand is zeker geen idioot omdat ie een knipogende smiley gebruikt of okidoki zegt…maar voordat ik me hier uitgebreid ga verdedigen, lees het boek…is ook voor mannen

    1. Joost Bruins

      Beste Dominique, dank voor je sportieve reactie ;-). Ik snap hoe het werkt hoor met een kop. Maar ook in de rest van het interview kwam je best wel kritisch over, geen man is goed genoeg, plat gezegd. In een relatie groeien wordt denk ik wel moeilijk als het uitgangspunt is dat je allebei alles aan het begin ervan al goed (perfect) voor elkaar hebt. Succes en groet!

Geef een reactie

