Langzaam schrijven

notities-medium

Hoeveel toetsaanslagen haal je per minuut? Hoe lang heb je nodig om een artikel te schrijven, een nieuwsbrief, een business plan?

Snel kunnen schrijven is handig, maar ik zou hier toch een pleidooi willen houden om óók af en toe eens langzaam te schrijven.

Gebruik je een smartphone? Dan zul je de ervaring kennen dat je sneller denkt dan je kunt tikken. En omdat fouten herstellen omslachtig is, probeer je als vanzelf om het zoveel mogelijk in één keer goed te doen.

Zo kom je in een flow van langzaam schrijven, slow writing. Eerst denken, dan pas doen. Niet beide door elkaar. Een beetje zoals vroeger, alsof je met een pen schrijft.

Vorige zomer zat ik op een terras aan de bedding van een oude lus in de Ardèche, vlakbij de Pont d’Arc. Naast mij lag mijn iPhone. Ik tikte de woorden en zinnen van Eeuwige nacht, het stukje op dit blog waar ik misschien wel het meeste mee heb.

Sindsdien heb ik me weleens afgevraagd of er een relatie is tussen het langzame schrijven op mijn telefoon, die snikhete middag in augustus, en de flow van de inhoud, de emotie die ik bij het teruglezen van Eeuwige nacht nog steeds voel.

Nee, een garantie voor mooie verhalen is het vast niet, maar vanwege die ervaring bij de Pont d’Arc denk ik dat het vaker de moeite van het proberen waard is: langzaam schrijven.

3 gedachtes over “Langzaam schrijven

  1. Joost

    Het lijkt meer op praten, op vertellen, van a naar b bewegen, lopen, in plaats van steeds op en neer springen, stap vooruit, stap terug, sprinten en weer terugspringen, het is, kortom, een andere flow, het heeft iets, tja, onontkoombaars.

  2. Heb je deze reactie snel of langzaam geschreven? Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Het is als het schrijven van een mooie ansichtkaart, je hebt maar één kans om het goed te doen. Herschrijven kan niet. Oude lus, mooi hoor!

Geef een reactie

