Een Leica M3 van de kermis

leica-medium

Wij hebben geweldige buren. Niet dat het er iets mee te maken heeft, maar onze buurman zamelt óók goederen in voor Roemenië.

Nu maakte ik een tijdje geleden een paar foto’s van de kersenboom in onze voortuin. Die kersenboom verveelt geen moment. Ik blijf ernaar kijken. Pure zen is het.

De avond dat ik die foto’s maakte, belde de buurman aan. Dat hij mij had zien fotograferen. “Ja,” zei ik, “dat vind ik leuk, dat doe ik graag.” “Dat dácht ik al”, antwoordde hij.

Na veel omhaal van woorden kwam het hoge woord eruit. Bij de spullen die hij inzamelde voor Roemenië zat óók weleens een camera. Een oude camera. Ja, waar een fotorolletje in moest. Daar kon je niks meer mee. Ook niet in Roemenië. Of ik daar belangstelling voor had. Dan kon hij die camera’s er zó voor me uithalen.

“Nou,” zei ik vlug, “ja, graag!”

Want de gemiddelde leeftijd in Amstelveen is vrij hoog, en het gemiddeld inkomen ook. Dus zag ik de plot direct voor me: een hoogbejaarde man, nog ouder dan m’n buurman… het ging niet meer thuis, hij moest naar een verzorgingstehuis… zijn Leica M3 uit de jaren vijftig waar hij altijd zo zuinig op was geweest in de buffetkast… de kinderen die het leren tasje openmaakten… zo’n stokoude camera, wat moeten we ermee nu vader in het verzorgingstehuis zit… hop, naar Roemenië ermee…

Om de paar weken belt mijn buurman nu aan. Hij tovert ze dan als een goochelaar tevoorschijn: de camera’s die bíjna naar Roemenië waren gegaan, maar waar hij zijn buurman nu zo’n groot plezier mee kan doen.

Ik durf ze niet meteen in de vuilnisbak te gooien, al die plastic toestellen van twintig jaar oud waar kraak noch smaak aan zit. Dus liggen ze nu op zolder. Meest exotische exemplaar is deze rode camera, zó afkomstig van de kermis.

Maar ik zeg er niks van, kan mij het schelen. Wie weet, op een mooie dag, het kan zómaar gebeuren…

En tot het zover is blijft het dus bij dromen. Dromen van die Leica M3.

plastic-camera-medium

4 gedachtes over “Een Leica M3 van de kermis

Geef een reactie

