Passie en doel

Wat is je passie?

Die vraag stelde mijn coach bij m’n vorige werkgever me, lang geleden alweer. Hij zag wat ik zelf niet helder kon zien, namelijk dat ik niet met de juiste dingen bezig was.

Maar wat is passie, wanneer doe je iets met passie? Ik geloof dat het uiteindelijk om een werkwoord draait.

Zingen, meubels maken, schaken, flirten, voetballen, koken, reizen, autorijden, borduren. Iets dat je graag doet. Iets dat je uit jezelf doet. Iets dat je doet ook zonder dat iemand het je vraagt.

Maar passie is niet hetzelfde als doel. Mijn passie kan niet zijn: topvoetballer worden. Dat kan mijn doel, streven, droom zijn, maar mijn passie is: voetballen. Mijn passie kan niet zijn: wereldreiziger worden. Het kan mijn doel zijn een wereldkaart aan de muur te hebben met vlaggetjes in alle landen waar ik geweest ben, maar mijn passie is: reizen.

Waarom je iets graag en uit jezelf doet, waarom het motortje blijft draaien, ook zonder dat iemand anders aan het sleuteltje draait, het heeft eigenlijk niet zoveel te maken met het dichterbij komen van een doel.

Het kan iets opleveren, maar het hoeft niet. Je gaat er toch wel mee door, omdat het je passie is.

Gepubliceerd door

Joost Bruins

Communication professional and author

4 gedachten over “Passie en doel”

Geef een reactie

