De “beste” camera?

Als ik cameramaker was, dan zou ik niet gerust zijn op de toekomst. Deze zomervakantie liet ik mijn spiegelreflexcamera thuis en nam bij wijze van experiment alleen mijn iPhone mee.

We kwamen ’s avonds aan op onze bestemming in het Franse Parc National des Ecrins. De kinderen liepen over de bodem van een drooggevallen meertje op ons toe. De zon stond laag, de top van de berg baadde in het licht.

Ik maakte een foto. Een iPhone heeft geen instellingen. De enige optie is High Dynamic Range, dat kan aan of uit staan. Als HDR aan staat (bij mij het geval) resulteert een opname in twee foto’s, één zonder HDR, één met HDR.

parc-national-des-ecrins-1-medium parc-national-des-ecrins-2-medium parc-national-des-ecrins-3-medium

Foto links: onbewerkte foto, zonder HDR. De bergtop is uitgebleekt of er chloor overheen is gegoten. Lucht is er niet, kleuren zijn flets.

Foto midden: onbewerkte foto, met HDR. De bergtop is tevoorschijn gekomen, de lucht heeft zijn blauwe tint terug. Kleuren zijn verzadigd. De kinderen zijn vrij donker, vallen niet bijzonder op. Je blik beweegt als vanzelf naar de bergtop.

Foto rechts: onbewerkte foto, met HDR. Daarna zijn de kinderen opgelicht (doorgedrukt), een simpele handeling met Snapseed. Het is of een subtiele schijnwerper aan is gegaan. Je blik beweegt op en neer tussen de kinderen en de bergtop, de foto is in evenwicht.

Dit resultaat had ik nooit met een spiegelreflexcamera kunnen bereiken. Die had ik waarschijnlijk niet eens bij me gehad tijdens dit avondwandelingetje.

Als ik cameramaker was, dan zou ik daar dus wakker van liggen: dat de smartphone de traditionele camera, al is die nog zo goed, aan het voorbijstreven is.

En als het om momenten gaat waarin je je echte camera niet bij je hebt, wint de smartphone het sowieso altijd. Want zoals Chase Jarvis zegt:

The best camera is the one that’s with you.

2 gedachtes over “De “beste” camera?

  1. Iedere ondernemer hoort ’s nachts wakker te liggen en zich zorgen te maken over de bedreigingen voor zijn imperium. Maar in de fotografie-branche natuurlijk helemaal. Of zou het gezegde van fotografe Eva Besnyo nog steeds gelden?
    Als ik met een camera rondloopt zie ik dingen. Met een boodschappentas loop ik aan alles voorbij.

Geef een reactie

