Onze kersenboom @ADAY.org

time-capsule-aday-medium

Er wordt weleens gezegd: doe iets goed, of doe het niet. Is dat nou eigenlijk een goede raad?

Deze foto kreeg ik vorige week in m’n mailbox. Het bijschrift luidde: The time capsule now stored in Falun Copper Mine. Afzender: ADAY.org.

A time capsule containing the results of the biggest photographic documentation project ever attempted in a single day was sealed inside the Falun Copper Mine. The capsule is now being stored in an 18th-century mine tunnel, accessible for visitors to the over 1300-year-old mine, part of the Falun World Heritage Site.

Hoe diep kun je zinken? Ergens in die time capsule zit namelijk een foto van mij. Een flutfoto, verzegeld en voor eeuwig bewaard in de Falun Copper Mine.

Hoe die foto in die tijdcapsule terechtgekomen is? Vorig jaar was 15 mei A Day in the World. Een dag waarop mensen overal ter wereld gevraagd werd een foto te maken. Al die foto’s bij elkaar zouden tezamen een indruk geven van één dag in het leven van de mensheid, als bron van onderzoek en inspiratie voor volgende generaties. Het project werd geïnitieerd door ADAY.org.

Ik was me die dag weliswaar zeer bewust dat het 15 mei was, maar van mijn vage plan om met de camera iets vast te leggen kwam niks terecht. Ik moest werken. Ik had andere dingen aan m’n hoofd.

Tot ’s avonds, half tien, het was al donker aan het worden. De kinderen waren naar bed, het was een dag geweest als alle andere, in geen enkel opzicht bijzonder, en misschien wel juist daarom begon het te knagen. Laat ik toch iets bijzonders doen met deze dag.

Dus pakte ik m’n camera, opende de voordeur en stapte naar buiten. Indachtig het motto van Pinterest − pin things you really love − maakte ik een paar foto’s van onze kersenboom. Nou ja, boom, niet veel meer eigenlijk dan een tak in de grond.

Eenmaal weer binnen bekeek ik de foto’s en concludeerde dat het niet veel soeps was.

Op dat moment stelde ik mijzelf de vraag waarmee dit stukje begon: doe iets goed, of doe het niet. Is dat nou eigenlijk wel een goede raad? Kan niets doen beter zijn dan iets doen? En waarom zou een foto perfect moeten zijn?

Dus dacht ik, what the heck, en uploadde de minst slechte foto naar ADAY.org. Al doende deed ik afstand van al mijn rechten op die foto.

Vervolgens kreeg ik deze mail.

Thank you and congratulations! Your photos are now part of history and will be preserved for generations to come.

En nu zijn onze kersenboom plus bijschrift, samen met 100.000 andere foto’s, verzegeld en voor altijd opgeslagen diep in de Falun kopermijn. Alle foto’s van A Day in the World staan online, ik kan de mijne hier dus best delen.

Onze kersenboom op 15 mei 2012:

foto-aday-medium

This young cherry tree is the only tree in our garden. We love it so much.

7 gedachtes over “Onze kersenboom @ADAY.org

  1. Luuk

    Weet je ook wat ze precies in die capsule hebben gestopt? Alle foto’s uitgeprint op foto-papier, digitaal op een CD-rom, of op een SSD? Wat ik me namelijk afvraag is hoe ze de inhoud van deze capsule over X jaren weer kunnen reproduceren. Kennen ze dan nog het JPG bestandsformaat? Kunnen ze dan nog wel overweg met een SSD met een SATA-aansluiting?

  2. Spannend. Luuk heeft gelijk. Ook bij ons is er kennis van duizenden jaren geleden verloren gegaan. En dan heb ik het nog maar over dingen die we uit de geschiedenis weten. Wel leuk dat je mee hebt gedaan Joost.

  3. Jasper Molenaar

    Beste Joost,
    Zo heeft je deelname in elk geval tot een mooi verhaal geleid, temeer omdat ik ooit, tijdens een vakantie, in die Falun-mijn geweest ben. Aan de vele wonderlijke verhalen rond de mijn is er nu (in elk geval voor mij) een voetnoot toegevoegd.
    Groet!
    Jasper

Geef een reactie

