Koffie en een tweet

steichen-self-portrait-medium

Zomer, eindelijk, drommen toeristen op de Leidsestraat, de meesten met fototoestel, en ik denk aan licht en schaduw, omdat ik net Edward Steichen gezien heb.

Het drukke terras van Bagels & Beans aan de Keizersgracht laat ik voor wat het is. Binnen is het rustig. Ik nestel me in een hoekje, bestel koffie en pak m’n telefoon.

De tentoonstelling Edward Steichen – In High Fashion, the Condé Nast Years, 1923–1937 begint als Steichen, 44 jaar oud, wordt aangesteld als hoofdfotograaf van Condé Nast, uitgever van beroemde tijdschriften als Vogue en Vanity Fair.

De foto van Steichen die op mijn netvlies gebrand zit – Isadora Duncan in het Parthenon – maakte Steichen twee jaar eerder en is dus niet te zien. Is dat jammer? Ja, best wel, maar Isadora Duncan is opgenomen in het Google Art Project en daardoor online in hoge resolutie te bekijken. En, wie weet, kom ik nog een keer in Toledo, Ohio.

Op de tentoonstelling zijn 200 foto’s te zien, overzichtelijk bij elkaar gebracht op één etage. Foto’s van modellen die kleding dragen van beroemde huizen als Chanel, verder foto’s van celebrities als Vladimir Horowitz, Charlie Chaplin en Marlene Dietrich. Steichen maakte ze op het hoogtepunt van zijn roem.

In de foto’s draait het om het samengaan van kunst en commercie, zo valt te lezen. Voor puristen onverenigbaar, water en olie (of olie en water?), overigens ongetwijfeld toen meer dan nu, maar de commercie van destijds is allang opgedroogd en de kunst is gebleven.

Terwijl ik van mijn koffie drink en nadenk over wat ik gezien heb, zo’n beetje filosofeer over de kwestie of en hoe je in de ene taal (geschreven taal) iets zinnigs kunt zeggen over de andere taal (beeldtaal), denk ik aan het meest opvallende woord van de tentoonstelling: sing.

Het is een citaat van Steichen, blijkbaar, het staat groot op de muur geprint:

Make the highlights sing.

De foto van het citaat tweet ik, met begeleidende tekst, en dan gauw terug, de warmte en de drukte weer in, de zonnige Keizersgracht op. Terug naar FOAM, waar het meisje achter de balie me herkent, “Was u er straks niet ook al?”, om nog één keer te kijken naar textuur, schaduw, ogen, blikken.

Edward Steichen: in High Fashion is nog te zien tot en met 6 september 2013.

2 gedachtes over “Koffie en een tweet

  1. We hadden elkaar dus bijna bij Steichen ontmoet. Voor mij was het toch net een beetje teveel schaduw. Moet bekennen dat ik de reproducties bijna altijd mooier vind. Die zijn groter en mogen ook beter belicht worden. De foto’s zijn natuurlijk prachtig en scherp genoeg om groot af te drukken.
    En daarna door naar Walker Evans?

Geef een reactie

