“The making of”

thee-medium

Zaterdag, een dag voor mijzelf, zoals dat zo mooi heet.

Ik zat in FOAM café, aan de leestafel, als enige, en bestelde thee. De serveerster zette een glas heet water neer en liet mij een theezakje uitkiezen.

Ik koos rooibos. Toen de kleur de bodem van het glas had bereikt, tilde ik het zakje uit het water dat nu thee geworden was.

Het zakje begon te draaien en ineens zag ik de schoonheid van dat morsige zakje boven die rode thee. Ik pakte m’n iPhone en maakte deze foto.

Ik moet in a state of mind geweest zijn – door mijn bezoek eerder die middag aan de psychedelische wandschildering van Sol LeWitt in het Stedelijk Museum, door de verhalen in de foto’s van Lee Friedlander in FOAM – want ik zag ineens betekenis.

De heldere thee bestaat bij de gratie van het morsige zakje, zonder het morsige zakje geen heldere thee.

Eén foto, was het genoeg? Een beetje van het decoratieve groen nog zichtbaar linksboven, een stukje van een lepeltje rechtsonder, een menukaart op tafel, niets geënsceneerd, onopgesmukt, een beslissend moment, dit, dacht ik onbescheiden, ja, deze ene foto is genoeg.

In de bus terug naar huis nam ik me voor hem af te drukken en in te lijsten, maar hoe groot dan? Klein, een postzegel in een groot wit passepartout, of toch groot in een eveneens groot wit passepartout? En ik zou daar dan rechtsonder met hanenpoten schrijven in potlood:

The making of

en dan tussen haakjes daarachter:

(T).

Een gedachte over ““The making of”

Geef een reactie

