Daily Prompt

MINOLTA DIGITAL CAMERA

Een paar weken geleden herlas ik Brieven aan een jonge dichter, een dun en mooi boekje van Rainer Maria Rilke.

Tussen 1903 en 1908 schreef Rilke bemoedigende woorden aan een jonge bewonderaar, Franz Xaver Kappus, die met het leven worstelde en zich afvroeg of hij het in zich had dichter te worden.

Er zijn van die zinnen die je leest en die je niet meer vergeet, die je als het ware niet meer verlaten.

Eén van die zinnen, voor mij althans, is van Rilke. Hij luidt:

Met niets kom je een kunstwerk zo weinig nader als met kritische woorden.

Gisteren abonneerde ik me op The Daily Prompt, een dagelijkse e-mail, bedoeld als bron van inspiratie om te bloggen, te schrijven. De eerste Daily Prompt die ik in m’n inbox kreeg was deze: What do you love most about yourself? What do you love most about your favorite person? Are the two connected? Photographers, artists, poets: show us LOVE.

Ik dacht aan Rainer Maria Rilke. Ik zou Rilke zeker niet een favoriete persoon willen noemen. Ja, ik heb jaren geleden gezocht naar Muzot, het bijna onvindbare kasteeltje in Zwitserland waar Rilke na een lange impasse ineens weer begon te schrijven. Ook heb ik zijn graf in Raron bezocht, op een steile rots in het Rhônedal.

Maar als het gaat om, show us LOVE, dan denk ik, inderdaad, dat is wat Rilke deed toen hij Kappus schreef, op 17 februari 1903, vanuit het grote Parijs, en hem aanmoedigde kritiek van anderen voorlopig te negeren.

Met niets kom je een kunstwerk zo weinig nader als met kritische woorden.

In plaats daarvan vroeg hij Kappus zijn eigen weg te zoeken door in zichzelf te keren, om daar te ontdekken of hij het in zich had om dichter te worden, want niemand anders kon een antwoord geven op die vraag, en wat er ook uit dat zelfonderzoek zou komen, het zou enkel het goede kunnen zijn.

Geef een reactie

