Verlichting

amsterdam-light-festival-medium

Donderdag, een heldere avond, koud. Ik liep van het Jonas Daniël Meijerplein naar de Stopera. Van ver al zag ik de zee van lichtjes op de stoep tussen de Stopera en de Blauwbrug. Wat was dat? Pas bij het lint waarmee de plek was afgezet, werd het duidelijk: een kunstwerk van afgedankte schemerlampen, We Light Amsterdam, gemaakt door Stichting Nieuwe Helden.

Ik kwam van de Portugese synagoge waar het kaarslichtconcert met flamencogitarist Eric Vaarzon Morel en altviolist Oene van Geel net was afgelopen. Ook dat concert maakt deel uit van het Amsterdam Light Festival dat van 6 december 2013 t/m 19 januari 2014 wordt gehouden. De Portugese synagoge heeft geen elektriciteit en geen verwarming. Maar de muziek, zacht en subtiel, het ingetogen publiek en de bijzondere ambiance verwarmden meer dan een kachel had kunnen doen.

En gisteren was mijn laatste werkdag dit jaar, één van de meest leerzame uit m’n loopbaan. Net voordat ik ’s middags om vijf uur afsloot, zag ik een tweet langskomen over de nieuwe commercial van Apple. Zelfs die lijkt verlicht.

Fijne feestdagen.

Geef een reactie

