Vijftig

vernieuwing-medium

Write a new post in response to today’s one-word prompt.

Deze mail met als titel Fifty vond ik afgelopen week in m’n inbox.

M’n eerste associatie bij het woord vijftig is leeftijd. Over iets meer dan een maand word ik negenenveertig. Ga ik m’n vijftigste levensjaar in.

Wow, vijftig.

Ik voel me niet bijna vijftig. En leeftijd, wat zegt dat ook eigenlijk? Je kunt vroeg ouwelijk zijn of laat jeugdig, we kennen allemaal wel voorbeelden.

En toen dacht ik aan wat ik tijdens een training hoorde, een jaar of drie geleden (zie De reis van je leven). De zienswijze dat je leven zich elke zeven jaar vernieuwt. Dat je om de zeven jaar een nieuwe levensfase ingaat. 0, 7, 14, 21, 28, 35, 42 en 49 zijn daarin de belangrijke jaren. Niet 0, 10, 20, 30, 40 of 50.

Even los van of ik hierin geloof – voor zover dat uitmaakt – het idee van cycli in relatie tot leven is toch eigenlijk heel logisch. De zon en de maan, de seizoenen, eb en vloed, de beurs, waarom zou het menselijk leven zelf niet ook cycli hebben?

Sinds ik hierover hoorde en het bij mijzelf naging en ontdekte dat belangrijke veranderingen in mijn eigen leven die zevenjaarscyclus inderdaad lijken te volgen, ben ik veel meer bezig met negenenveertig worden dan met straks vijftig zijn.

En ik heb ook echt het gevoel na een jaar van introspectie, afscheid nemen van oud leed, en persoonlijke groei, dat ik me licht voel en klaar ben voor een nieuwe levensfase.

Dus vijftig, tja… Geef mij maar negenenveertig.

Een gedachte over “Vijftig

  1. De omgeving bepaalt je maatschappelijke leeftijd. Zelf denk je weinig te veranderen tot je naar buiten treedt. Een eerste vakantie zonder kinderen zal bepalend zijn voor een nieuwe fase. Prikkelend stukje geschreven Joost.

Geef een reactie

