Wanneer gebeurt het?

jura-medium

Die vraag beantwoordde mijn docente proza ruim twintig jaar geleden en ik ben nooit vergeten wat ze zei.

Ik was zevenentwintig, zat op schrijversvakschool ’t Colofon en had proza gekozen als hoofdvak.

Mijn docente proza, S. heette ze, was zelf schrijfster. Zij hield levendige betogen over schrijven en over schrijver zijn.

Op een gegeven moment signaleerde zij bij mij een soort ongeduld om mijn droom, namelijk boeken schrijven, nu ook snel te gaan verwezenlijken.

Ze vertelde, betoogde, voor de hele klas, hoe ingewikkeld schrijven was, hoe ontzettend veel verschillende kwaliteiten in de juiste verhouding en op het juiste moment samen moesten komen om een schrijver voort te brengen. Ze zei:

Tussen je veertigste en je vijftigste gebeurt het.

Terugkijkend vind ik het onbegrijpelijk dat juist deze zin op mij zo’n indruk maakte.

Waarom zei ze dat? Waarop baseerde ze dat? Wat gebeurt er tussen je veertigste en je vijftigste?

Het is ruim twintig jaar later en ik denk nu pas te weten wat ze toen bedoelde. Niet alleen, heb geduld. Maar ook: sommige dingen hebben tijd nodig, veel meer dan je je voor kunt stellen.

Of het nu gaat om het vormen van een gezin, goed worden in je vak, de wereld verbeteren, het roer omgooien, wat dan ook.

En het geldt – blijkbaar – ook voor dat buitengewoon ingewikkelde métier dat schrijven heet.

Een gedachte over “Wanneer gebeurt het?

  1. Mevrouw S had natuurlijk wel een vak hoog te houden. Schrijven is natuurlijk ook simpelweg genieten van de woorden die tevoorschijn komen. Ik ben heel benieuwd naar het vervolg. Je bouwt de spanning zelf op dus ik ben benieuwd naar wat je gaat leveren.

Geef een reactie

