Het plezier van lezen

redu-medium

Afgelopen weekend heb ik het plezier van lezen herontdekt.

We waren twee dagen in boekendorp Redu in de Belgische Ardennen. De tweedehands boekwinkels en antiquariaten in dit dorp van 500 inwoners trekken jaarlijks 300.000 bezoekers.

We verbleven in een oud hotel annex boekwinkel, waar je ook kunt koffiedrinken, vegetarisch eten en logeren. La Reduiste, want zo heet het, is een en al boeken, klassieke muziek, Afrikaanse decoratie, en charme.

Ik had een stapeltje boeken meegenomen dat nog hoger werd door wat ik in La Reduiste her en der vond en die boeken ben ik toen gaan lezen, allemaal tegelijk (of preciezer, in een carrousel).

In onze torenkamer tussen de boeken en de Afrikaanse beelden en beeldjes en met uitzicht op het dorpscentrum maakte ik het volgende mee.

Berlijn, 1900. Als klein jongetje vang ik vlinders met een vlindernet, om ze op te kunnen prikken, me niet bewust van de wreedheid daarvan, die een voorafschaduwing lijkt van wat er vanuit deze stad te gebeuren staat.

Verenigde Staten, 1977. Iedereen fotografeert. Een camera is ons persoonlijk automatisch wapen. We ‘laden’ hem met film, ‘richten’ op ons onderwerp en ‘schieten’ onze foto’s. Foto’s zijn de jachttrofeeën van ons leven.

Engeland, negentiende eeuw. Vijftien jaar geleden werd wever Silas Marner uit zijn gemeenschap verstoten, omdat hij leed aan een onbekende aandoening, verstijving, en zijn dorpsgenoten geloofden dat hij van de duivel bezeten was.

Ik ben leugendetector van beroep, niet figuurlijk, maar letterlijk. Middenin de nacht word ik gebeld door een jonge vrouw die een willekeurig nummer heeft gebeld en haar hart uit lijkt te willen storten. Als ze plotseling ophangt besluit ik haar te gaan zoeken.

Stille Zuidzee, 1996. In een vierpersoons-propellervliegtuigje zijn we onderweg van Pohnpei naar het atol Pingelap. Als we na twee uur vliegen landen op de veel te korte landingsbaan, daar door de Japanners tijdens de Tweede Wereldoorlog aangelegd, belanden we bijna in zee. Maar we overleven het. Bruine kinderen rennen ons tegemoet en we herkennen direct het karakteristieke dichtknijpen van de ogen van een aantal van hen. Van de zevenhonderd bewoners van Pingelap zijn er zevenenvijftig kleurenblind. Een onwaarschijnlijk hoog percentage en de reden van onze komst.

Nooit heb ik stilgestaan bij het vakmanschap dat nodig is om letters in steen uit te hakken, niet alleen omdat de tekst na driehonderd jaar nog leesbaar moet zijn, maar ook omdat er geen enkele fout gemaakt mag worden. De medewerkers van de Cardozo Kindersley workshop in Cambridge zijn in een soort van trance als ze op hun traditionele manier met beitel en hamer aan het werk zijn.

St. Petersburg, 11 december 17- Ik schrijf mijn zuster in Engeland want verder heb ik niemand, terwijl ik moederziel alleen door de straten van Petersburg loop in de ijskoude poolwind. Ik ben begonnen aan een huiveringwekkende expeditie om een zeestraat boven Rusland te vinden, en weet nog niet dat dat mij naar Frankenstein zal voeren.

Ik ben van school geschopt, en terwijl ik naar een rugbywedstrijd kijk, probeer ik me in te prenten dat dit het einde van mijn schooltijd is. Ik besluit afscheid te gaan nemen van de enige leraar, een oude man al, die hier om mij gegeven heeft.

Met mijn zeilboot heb ik schipbreuk geleden op het eiland Pala, waar ik zo in paniek raakte toen ik oog in oog stond met een groene slang, dat ik m’n evenwicht verloor en in een ravijn bijna doodviel en nu volledig gehavend tot bewustzijn kom, waarbij beurtelings mijn vrouw en mijn jonge vriendin voor mijn geestesoog verschijnen.

Dat alles heb ik beleefd tijdens twee dagen in La Reduiste. Tussen wandelingen langs de Lesse door, en het vegetarische eten en de lekkere rosé die door de prettige en gastvrije eigenaren steeds op tijd werd bijgevuld.

Ik ga nooit meer zeggen dat ik een boek helemaal moet lezen, of helemaal moet uitlezen. Lezen is geen prestatie. Dit is wat ik meeneem uit boekendorp Redu: la joie de lire, of in het Nederlands, gewoon, het plezier van lezen.

Geef een reactie

