Miljoen

timeless-books-medium

“En jij Joost, wat doe jij met een miljoen?”

Ik zit met drie collega’s in De Nieuwe Poort, vlakbij het Gustav Mahlerplein op de Amsterdamse Zuidas, waar ik een deel van de week werk.

Die Nieuwe Poort is wel een okay plek, veel boeken, live muziek (piano en gepluk aan een contrabas) plus de leuzen op de muur van het herentoilet zijn van Plato enzo.

“Euhh, minder werken?” Ik geloof in de kracht van de eerste ingeving en vooral dat je daarna, als je die eerste ingeving niet negeert, pas ergens komt.

Mijn collega’s nemen met dit antwoord dan ook geen genoegen. Logisch, ze hebben net zelf ziel en zaligheid prijsgegeven. Dus ja doei, met de billen bloot, want dit is natuurlijk een flut antwoord.

“Ja,” haast ik me toe te lichten, “minder werken, dat natuurlijk óók, maar als ík een miljoen heb, ja, nou, dan ga ik boeken schrijven.”

Instemmend gemompel, een zucht van verlichting. Ja, dat is het goeie antwoord, boeken schrijven. Ze weten dat ik al boeken geschreven heb, logisch om dan fulltime dát te gaan doen en dus gewoon te worden wat je toch eigenlijk al bent.

Een aantal rondjes en vele gespreksonderwerpen later sta ik enigszins wankelend weer in de buitenlucht.

Het is nu bijna een week later en ik herinner me behalve die gesprekken ook m’n eigen antwoord nog goed. Boeken schrijven. Wat een onzin om te wachten op een miljoen als ik dat zonder een miljoen ook gewoon kan doen. Ik ga boeken schrijven. Nou ja, een tegelijk dan.

En als ik nou een béétje realistisch ben, dan heb ik zeg een jaar nodig voor de eerste versie en als ik het dan efficiënt aanpak nog eens een jaar voor het herschrijven en de puntjes op de i. Ik heb zelfs al een idee wat voor boek dat wordt.

November 2018 dus, dan komt het uit. Een mooie streefdatum en realistisch ook nog. En dat miljoen, dat kan me dan gestolen worden.

2 gedachtes over “Miljoen

Geef een reactie

