Bewustzijnsverruiming

bokeh-medium

Soms hoor je wat, lees je wat, zie je wat. Iets wat je zo raakt dat je even in shock bent.

Dat in shock bedoel ik trouwens vrij letterlijk, in de zin van, door een schok uit je evenwicht gebracht.

Een paar jaar geleden had ik een boek van Deepak Chopra mee op vakantie. Ik weet niet eens meer hoe het heette. Ik denk dat iemand het me aangeraden had, want ik herinner me dat ik over een drempeltje moest toen ik het afrekende, uit mezelf had ik het niet gekocht.

Toch heb ik uit dat boek iets blijvends meegenomen, namelijk, dat je bewustzijn zich kan verruimen. Dat dingen die nu onduidelijk, vreemd of zelfs pijnlijk zijn, dat soms zijn omdat we maar een gedeelte van de werkelijkheid kunnen zien. Zoals paarden met oogkleppen.

Even in shock dus, uit evenwicht, als het beeld van de werkelijkheid onverwachts anders en breder wordt dan daarvoor.

Het klinkt wel heel erg cryptisch zo. Een andere keer licht ik het misschien verder toe.

2 gedachtes over “Bewustzijnsverruiming

  1. Wel jammer dat niet verklapt over welke observatie het gaat.
    Mijn filosofie, die ik vast bij anderen heb gekaapt, is dat leven verandering inhoudt. Als je niet meer verandert, geen voortschrijdend inzicht meer hebt, ben je dood.

Geef een reactie

