Outline

red-house-and-spruces-1927-medium

Voorbij Verviers wordt het verkeer eindelijk rustiger. Bossen, heuvels, steile dalen, hoge viaducten. Pleisterplaatsen waar het naar coniferen ruikt. Strepen sneeuw, ook als het nog geen winter is of als de winter eigenlijk al voorbij is.

Uiteindelijk een afrit en een provinciale weg die in vogelvlucht beschouwd één lange afdaling is naar het huis aan de rivier die vooral ’s winters luidruchtig aanwezig is. In dat huis schrijf ik.

Kwetterende vogeltjes die aan- en opvliegen, passerende wandelaars met een hond over het pad, dat is het zo ongeveer wel aan afleiding daar.

Om te kunnen schrijven heb ik dat huis in België niet nodig, maar om me langer te kunnen concentreren dan één of twee uur helpt het zeker. En het helpt ook met het loslaten van de blikken en oordelen van anderen.

Dit weekend was ik er weer. Voorbij Eindhoven kwam ik in de stemming en begon ik het voor me te zien. Eerst nog in gedachten, want ik zat achter het stuur. Later fysiek, met gekleurde vellen, post-its en eddings. Een doek spannen op een raam, een eerste outline voor een nieuw boek.

(wordt vervolgd)

Geef een reactie

