Leve Hergé!

herge-carte-neige-medium

Het was een groot item tijdens het NOS Journaal gisteren: het belachelijk hoge bedrag dat is neergeteld voor een originele pagina uit Mannen op de maan.

Hergé (pseudoniem van Georges Remi, R.G.) werd door een kenner niet alleen een kunstenaar genoemd, maar ook vergeleken met Picasso. “Tekenaar Hergé is de absolute topper. De Picasso onder de striptekenaars.” Goed bedacht, want de quote gaat de wereld over, maar het slaat natuurlijk nergens op.

Iedereen heeft wel een stripheld, de mijne is Kuifje. Maar stripboeken waren op de lagere school en ook bij ons thuis not done. Het waren niet alleen geen Echte Boeken, ze waren zelfs omgeven met een zweem van schadelijkheid. Alsof je, door ze te lezen, voor altijd verpest kon worden en nooit meer het genoegen van Echte Boeken zou kunnen smaken.

Toch was ik op een gegeven moment in het bezit van een aantal Kuifje’s. Gekregen voor een verjaardag en ook gekocht van m’n gespaarde zakgeld bij de sigarenwinkel, ik zie me nog voor de etalage staan. En het geluk toen ik hem in m’n tas had! Mannen op de maan was dat. Eindelijk kon ik lezen hoe het avontuur zou aflopen dat begon in Raket naar de maan.

Dus behalve al die spannende boeken die wél mochten, omdat er geen plaatjes instonden – Arendsoog en Pim Pandoer en alle boeken van Enid Blyton, De Vijf, De vijf detectives, De ‘Grote 7’ – bewaar ik geweldige leeservaringen aan De scepter van Ottokar, Raket naar de maan, Mannen op de maan en Vlucht 714.

In 2013 kreeg ik met vaderdag Philippe Goddin’s driedelige Kunst van Hergé. Daarin is, net als in een stripboek, veel meer te kijken dan te lezen. Zo zag ik de prachtige wenskaarten voor Kerstmis en Nieuwjaar die Hergé in 1942 tekende en waaronder in grote letters stond:

Joyeux Noël! Bonne Année!

Ook die serie van 25 wenskaarten is gisteren geveild. Niemand wist waar ze waren en ineens zijn ze opgedoken. Als ik nou rijk was geweest, dan had ik er misschien wel een willen kopen. Hoewel, ach nee, wat een onzin ook. Je kunt plezier helemaal niet bezitten. En het hoeft trouwens ook niet. Het plaatje in de catalogus van het veilinghuis volstaat.

Op naar de boekenkast dus! Om nog een keer de miraculeuze sprong in de bergen vlakbij de grenspaal te beleven (De scepter van Ottokar), of de nipte ontsnapping vlak voor de uitbarsting van de vulkaan op het eiland Pulau Pulau Bompa (Vlucht 714).

Leve Hergé!

Een gedachte over “Leve Hergé!

  1. Mooi opgediept Joost, mijn favorieten waren Kuifje en de Zonnetempel & Kuifje naar de Inca’s. Maar alhoewel mijn ouders alles goed vonden ben ik nooit echt striplezer geweest. Alleen een serie wereldliteratuur die in stripvorm verteld werd heb ik integraal met abonnement gelezen.

Geef een reactie

