Europees geld

entree-wasmes-medium

Deze zomer waren we een paar dagen in Mons. Mijn voorvader van moederskant vertrok vandaaruit in 1823 naar Nederland, op weg naar een beter bestaan.

Mons ligt in de Borinage, de straatarme mijnstreek in het zuiden van België. De Borinage kende ik eigenlijk alleen van Vincent van Gogh, die er in 1878 heenging om het evangelie te prediken.

De ervaring heeft geleerd dat degenen die in de duisternis, in het hart van de aarde werken als de mijnwerkers in de zwarte kolenmijnen onder anderen, door het woord van het Evangelie zeer getroffen worden en het ook gelooven.

Het werd een totale deceptie, een dieptepunt in z’n leven.

Het mijnwerkersdorp Wasmes, waar Vincent van Gogh van 1878-1879 inwoonde bij bakker Denis, bleek op een steenworp afstand van Mons te liggen. Dus gingen we erheen. Op Wikipedia staat een foto uit 2013 van het huis, een ruïne van rode baksteen.

Maar het huis aan de Rue Wilson blijkt een metamorfose te hebben ondergaan in de aanloop naar het jaar 2015, waarin Mons culturele hoofdstad van Europa was en het verblijf van Van Gogh in de Borinage een van de publiekstrekkers. Met Europees geld is het gerestaureerd.

We liepen eromheen en keken door de ramen naar binnen. Alle ruimtes zagen er fraai en smaakvol uit en het bleek echt zo klein als het er van buiten uitzag. Het werd een kort maar memorabel bezoekje. Inspirerend, op een bepaalde manier.

Sindsdien denk ik anders over die frase “met Europees geld”. Die had voor mij toch altijd een wat negatieve connotatie. Geld dat we hebben moeten afdragen aan Europa en dat vervolgens op ondoorzichtige wijze terecht is gekomen op plekken waar niet heel velen er nut of profijt van hebben.

Maar zonder Europees geld was de ruïne aan de Rue Wilson bij de volgende storm ingestort en gesloopt. Dan was het huis van bakker Denis er niet meer geweest. Dan had ik niet die ervaring gehad van middenin de Borinage te staan, in het hart van de doodarme streek waaruit mijn voorvader nog voor de komst van Vincent van Gogh vertrok.

Ja, ik ben niet alleen blij dat het huis in Wasmes met Europees geld is gerestaureerd, ik hoop zelfs dat dat ook míjn belastinggeld was. Zodat ook ik heb bijgedragen, hoe miniem ook, aan het levend houden van de herinnering aan het verblijf daar van Vincent van Gogh en de passie waarmee hij ging doen wat zijn hart hem ingaf.

Ik geloof dat Pa een indruk van de Borinage heeft gekregen die Hij niet ligt vergeten zal zooals het zou zijn met een iegelijk die deze eigenaardige merkwaardige en schilderachtige landstreek zou bezoeken.

Geef een reactie

