Mensch sein

mensch-sein-medium

Zo heette de expositie van fotografe Jenny Wesly in het Kunstkabinet van het Joods Historisch Museum. Vandaag was het de laatste dag dat deze kleine tentoonstelling te zien was.

Enigszins op het verkeerde been gezet ging ik erheen. Ik meende dat de titel verwees naar het Jiddische “Mensch sein”: menselijk zijn, iemand zijn met compassie, met mededogen.

Dat was wel zo, maar de titel verwees ook naar de spreuk van Goethe die in Jenny Wesly’s ouderlijk huis hing: “Mensch sein, heißt: Kämpfer sein!” Dat geeft andere associaties en zet aan tot nadenken. Wanneer ben je – Mensch?

De tentoonstelling bestond uit drie delen. Allereerst foto’s van het joodse leven in Amsterdam in de jaren tachtig, een blik van binnenuit. Daarnaast foto’s van het ouderlijk huis in Maastricht waar Jenny Wesly’s moeder woonde. En tenslotte het kunstenaarsboek in oplage één dat zij in 1995/1996 maakte over haar moeder.

Het was een drukte van belang in de kleine ruimte. Ik was er nog maar net, of een flinke groep kwam binnen, daaronder ook bekenden van de fotografe. De drie projecten werden uitgebreid toegelicht en de aanwezigen werd gevraagd te delen wat hun favoriete foto was en waarom.

Nadat ik in het restaurant koffie had gedronken ging ik terug om beter te kijken. Een nieuwe groep had zich verzameld en werd toegesproken in wat een soort herdenkingsbijeenkomst leek. Daar hoorde ik dat Jenny Wesly al ziek was toen de tentoonstelling werd geopend en dat zij in december is overleden.

Ik had niet eerder van haar gehoord en ben blij dat ik ben gaan kijken. En terwijl ik dit schrijf denk ik na over de zegswijze die op haar website staat en die tijdens de herdenkingsbijeenkomst werd aangehaald:

Een mens kan zijn eigen beeld niet zien in stromend water, maar wel in water dat stilstaat.

Geef een reactie

