Little book

in-no-great-hurry-medium

Woensdag heb ik hem dan gekeken, In No Great Hurry: 13 Lessons in Life with Saul Leiter. In deze documentaire uit 2012 vertelt de Amerikaanse fotograaf Saul Leiter (1923-2013) over zijn eigen – onbelangrijkheid.

Aan de tand gevoeld over zijn professionele leven kan hij helemaal niks vinden om heel trots op te zijn, niet omdat het niet goed was, maar omdat het, in het grote geheel, zo weinig was.

En dan komt hij te spreken over zijn boek, geen idee welk boek hij bedoelt, hij noemt het zijn little book. Eerst spreekt hij zijn verbazing uit dat het boek er überhaupt gekomen is, andere fotografen verdienen een eigen boek, niet hij. Dan vervolgt hij:

The little book that I have, which seems to have touched certain people or moved people or aroused. I think that was nice.

En dat is dan het hoogtepunt van zijn professionele leven. Niet eens het little book zelf, maar wat het teweegbracht bij “certain people”. Zo kijkt Saul Leiter op 87-jarige leeftijd terug op zijn leven.

In de hele documentaire maar een kleine anekdote, maar hij trof me, raakte me, want ook ik heb mijn little book, en ik geloof dat ik kan navoelen wat Saul Leiter bedoelt. Een little book, het is weinig, en tegelijkertijd genoeg.

Meer informatie
In No Great Hurry: 13 Lessons in Life with Saul Leiter

Geef een reactie

