Hello goodbye Leica

leica-medium

Af en toe krijg ik een onweerstaanbaar verlangen naar een Leica. Dan ga ik zoeken op internet. Een Leica! De ultieme kleinbeeldcamera, door grote fotografen in hun hart gesloten. De camera waarmee het in 1925 allemaal begon.

Een occasion natuurlijk, want een nieuwe is onbetaalbaar. Maar welke? Een Leica IIIf uit 1950? Qua kosten te overzien, maar hij ziet er zo vreemd uit. Of een van de meetzoekercamera’s uit de M-serie?

Bijvoorbeeld de mooie Leica M3 uit 1954? Of een latere versie, zoals de Leica M4 uit 1966? Of juist de allerlaatste versie, de Leica M6 uit 1984?

Maar jee, wat zijn ze duur, zelfs na vijftig jaar nog! En dat is alleen de body, er moet ook nog een lens bij. En wat ga ik er eigenlijk mee doen? Zwart-wit negatieffilm, bestaat dat nog? En diafilm? Ja, Fuji Velvia 50, wat een prachtfilm was dat. Dan koop ik er gelijk een paar. Of nee, wacht, meteen tien.

En dan ga ik de straat op, net als al die fotografen die door hun Leica ineens bevrijd werden van de houten box op driepootstatief en de assistent die de spullen moest helpen tillen. Die met hun kleine Leica, zo totaal niet intimiderend, mensen vastlegden, straatscène’s, historische gebeurtenissen, foto’s die vervolgens overal verschenen: in galeries, in kranten, in magazines.

Oh, wat zal dat mooi zijn, fotograferen met mijn Leica! Maar toch even, waar laat ik de dia’s? Bestaan die grijze boxen nog die je zo handig stapelt? En een diaprojector, kun je daar nog aankomen?

En terwijl ik op internet aan het zoeken ben, verdringen deze laatste zorgen het plezier steeds meer. Want ja, zo zal het gaan, dat is m’n voorland als ik die Leica heb. Het heeft geen zin. Niet voor niets is de ontwikkeling van camera’s na 1954 gewoon doorgegaan, ook bij Leica zelf.

En terwijl ik de vele tabbladen moedeloos aan het dichtklikken ben, komt een hele nieuwe gedachte in me op. Want wacht eens even, wat was het belangrijkste woord als het om Leica gaat? Bevrijding.

Maar dan heb ik helemaal geen Leica nodig! Want ik heb een even precies gemaakte metalen camera die nog kleiner is dan de Leica! Die zo weinig intimiderend is dat werkelijk niemand er aanstoot aan neemt. Die net zo simpel is als de Leica en die een superbe kleurweergave heeft, even mooi als Velvia 50.

Ja, m’n geliefde iPhone… Ik zocht naar een Leica, en ik wist niet dat ik hem al had…

Een gedachte over “Hello goodbye Leica

  1. Mooie gedachtenstroom. Leica was zo duur dat ik er zelfs nooit van heb gedroomd. Nikon was al bijna te duur en Leica was een factor 3 duurder. Ik begrijp dat je niet meer met film wil fotograferen. Maar om vervolgens in je IPhone een Leica te zien is gevaarlijk. Je verliest een droom en legt jezelf wel de plicht op om te concurreren met de grote Leica fotografen. Ik zou die Leica lekker op haar voetstuk laten staan.

Geef een reactie

