Hoezo huis ‘Marseille’?

huis-marseille-vooraanzicht-medium

Toegegeven, het is niet de meest prangende levensvraag die je jezelf kunt stellen, maar ik heb me dus altijd afgevraagd waarom museum voor fotografie Huis Marseille aan de Amsterdamse Keizersgracht eigenlijk zo heet.

Dit is een van die vragen die werkelijk jaren en jaren kunnen sudderen tot je zelf op onderzoek uitgaat of het antwoord ineens in de schoot geworpen krijgt, vaak op een moment dat je het niet verwacht.

Dat laatste is hier aan de hand. Ik ga er zo dadelijk namelijk heen en keek op de website om te zien welke exposities er zijn. En warempel, er blijkt een pagina over het onderwerp te zijn geschreven: Waarom het museum ‘Huis Marseille’ heet.

Hey, I’m not alone! Er zijn er meer die zich het afvragen! Eindelijk, nu zal ik het antwoord te weten komen!

Ik ga de pagina die met een beetje fantasie als een heuse thriller geschreven is hier niet overschrijven, maar zal op deze plek toch een naam moeten noemen: Isaac Focquier.

Isaac Focquier? Ook ik had nog nooit van deze man gehoord en dat blijkt logisch, want tien jaar nadat hij in 1665 als geslaagd zakenman het huis aan de Keizersgracht liet bouwen ging hij alweer failliet en moest het worden verkocht, waarna Isaac Focquier ‘opgaat in het leger der onaanzienlijken’ en er in de geschiedenis verder niets meer van hem wordt vernomen.

Arme Isaac. Maar nu komt het: schuin boven de ingang van het huis aan de Keizersgracht liet hij een gevelsteen inmetselen. Een havengezicht en daaronder de naam van een stad – Marseille.

Het is niet veel, bijna niks zelfs, en het beantwoordt ook eigenlijk niet de nijpende vraag waarmee dit stukje begon – zoals gezegd niet van wereldbelang, er zijn vraagstukken die dringender een oplossing behoeven.

Maar in een volgend leven ga ik mij verdiepen in Isaac Focquier. Want ja, een herenhuis middenin Amsterdam Marseille noemen, dat doe je natuurlijk niet zomaar. Dan heb je wat we nu zouden noemen een emotionele connectie met die stad. En wat was die connectie? Kwam hij ervandaan, was er liefde in het spel? Dat laatste in ieder geval, dat moet, het kan niet anders. Maar wie en waarom en wat is er dan gebeurd?

Voorlopig blijft het echte raadsel dus onopgelost. En ja, wat kan ik anders doen dan zo dadelijk voordat ik naar binnen stap in ieder geval omhoog kijken naar die gevelsteen. Een foto ervan maken. En als ik er dan toch ben, aan Isaac Focquier de groeten doen — salut, en au revoir dan maar.

Meer informatie
Waarom het museum ‘Huis Marseille’ heet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s